Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2013

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ∆Ι∆ΑΚΤΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΟΡΑΣΗ

Με τις αποφάσεις 16158/6-11-2006 και 117301/Τ6/19-10-2007 του ΥΠ.Ε.Π.Θ., οι οποίες εκδόθηκαν ύστερα από σχετική πρόταση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Π.Ι.), έχει συγκροτηθεί Οµάδα Εργασίας για την Προσαρµογή των Νέων ∆ιδακτικών Βιβλίων του ∆ηµοτικού και του Γυµνασίου στις ανάγκες των µαθητών µε µειωµένη όραση.

Η οµάδα αυτή λειτουργεί στο Αγρίνιο και απαρτίζεται από εκπαιδευτικούς Α/θµιας και Β/θµιας Εκπαίδευσης.



Οι πρώτες προσπάθειες για δηµιουργία προσβάσιµου διδακτικού βιβλίου σε έντυπη µορφή ξεκίνησαν το 2001 στο Αγρίνιο, για να βοηθηθεί ένας µαθητής της πρώτης τάξης του ∆ηµοτικού. Συνεχίστηκαν στα πλαίσια της Οµάδας Εργασίας που συγκροτήθηκε µε την 45668/Γ6/09-05-2003 απόφαση του ΥΠ.Ε.Π.Θ. και πιο ύστερα µε τη συνεργασία του Τµήµατος Ειδικής Αγωγής του Π.Ι.

Εν όψει της έκδοσης των νέων διδακτικών βιβλίων του ∆ηµοτικού και του Γυµνασίου, το Π.Ι. είχε ζητήσει από τους εκδοτικούς οίκους και τις συγγραφικές οµάδες την παράδοσή τους και σε επεξεργάσιµη ηλεκτρονική µορφή, προκειµένου να είναι δυνατή η παρέµβαση και η προσαρµογή του περιεχοµένου τους στις εξατοµικευµένες ανάγκες κάθε µαθητή µε µειωµένη όραση. Αυτό δυστυχώς δεν έγινε εκτός ελάχιστων περιπτώσεων.

Έτσι για την παραγωγή του προσβάσιµου υλικού η οµάδα εξάγει, µε τη βοήθεια προγράµµατος οπτικής αναγνώρισης χαρακτήρων (OCR), το κείµενο και τις εικόνες από ηλεκτρονικά αρχεία (µορφής pdf ή εικόνων) και, µε τη χρήση προγράµµατος επεξεργασίας κειµένου, δηµιουργεί νέα αρχεία, αλλά µε µεγεθυσµένους χαρακτήρες (µε µεγέθη από 18 έως 33 στιγµές). Αν δεν υπάρχουν ηλεκτρονικά αρχεία για ένα βιβλίο η οµάδα τα δηµιουργεί µε σάρωση από το έντυπο βιβλίο του ΟΕ∆Β, που χρησιµοποιούν οι βλέποντες µαθητές. Στη ροή του κειµένου τοποθετούνται και οι αντίστοιχες εικόνες, ώστε το περιεχόµενο των παραγόµενων βιβλίων να είναι παρόµοιο, µε αυτό των αρχικών. Στο προσαρµοσµένο υλικό χρησιµοποιούνται γραµµατοσειρές Sans Serif, των οποίων οι χαρακτήρες είναι ευδιάκριτοι από τους µαθητές µε µειωµένη όραση, όπως Arial, Verdana, Tahoma κ.λπ.

Η µεγέθυνση της γραµµατοσειράς συνεπάγεται αύξηση του όγκου του υλικού. Γι’ αυτό κάθε παραγόµενο βιβλίο, για να είναι εύχρηστο, χωρίζεται κατά την προσαρµογή του σε περισσότερους από 1 τόµους των 120-150 σελίδων. Έτσι τα διδακτικά βιβλία καθενός από τους παραπάνω µαθητές περιλαµβάνουν 30-50 ή και περισσότερους τέτοιους τόµους.

Το προσαρµοσµένο υλικό αποστέλλεται σε ηλεκτρονική µορφή (µε οπτικό δίσκο ή µε ηλεκτρονικό µήνυµα) στο Τµήµα Ειδικής Αγωγής του Π.Ι., απ’ όπου στη συνέχεια προωθείται προς κάθε ενδιαφερόµενο.

Το αίτηµα για το υλικό έρχεται στο παραπάνω Τµήµα είτε µέσω σχολείου είτε µέσω γονέα, αφού έχει γίνει εκτίµηση της οπτικής αντιληπτικής ικανότητας του µαθητή (συνήθως αυτή γίνεται από τους γονείς ή τους εκπαιδευτικούς) για την επιλογή του µεγέθους της γραµµατοσειράς. Στη συνέχεια το διδακτικό υλικό της αντίστοιχης τάξης αποστέλλεται µε ηλεκτρονικό µήνυµα ή οπτικό δίσκο στους γονείς ή το σχολείο του µαθητή, προκειµένου να εκτυπωθεί.

Ύστερα από σχετική ενηµέρωση του ΥΠ.Ε.Π.Θ. προς όλα τα σχολεία της επικράτειας έχουν απευθυνθεί στο Τµήµα Ειδικής Αγωγής του Π.Ι πάνω από 70 εκπαιδευτικές µονάδες (∆ηµοτικά, Γυµνάσια, Λύκεια, Ιδιωτικά σχολεία, ΕΕΕΕΚ, κ.ά.) και αρκετοί ενδιαφερόµενοι γονείς.

Μέχρι το Μάιο του τρέχοντος έτους (2008) υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί η δηµιουργία ενός τουλάχιστον αντιτύπου από κάθε σχολικό εγχειρίδιο του ∆ηµοτικού (σε ποσοστό περίπου 90%, πλην των Αγγλικών) και αρκετών της Α΄ Γυµνασίου (σε ποσοστό περίπου 60%), ενώ αρκετά από αυτά είναι έτοιµα σε δύο µεγέθη γραµµατοσειράς.

∆υστυχώς, για το Λύκειο (Γενικό, Επαγγελµατικό, Τεχνικό) δεν υπάρχει κανένα βιβλίο προσβάσιµο σε µαθητές µε µειωµένη όραση. Το έργο θα συνεχιστεί και κατά τα επόµενα σχολικά έτη, ώστε όλα τα ∆ιδακτικά Βιβλία του ∆ηµοτικού και του Γυµνασίου να προσαρµοστούν σε 3-4 διαφορετικά µεγέθη γραµµατοσειράς, ενώ στους στόχους της οµάδας είναι να προσαρµοστούν και όσα από τα βιβλία του Λυκείου είναι δυνατόν.

Παράλληλα καταβάλλεται προσπάθεια, ώστε να αναρτηθεί το υλικό στο ∆ιαδίκτυο, στην ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, οπότε η πρόσβαση σ’ αυτό θα ’ναι εύκολη και γρήγορη από όποιον το χρειάζεται.

Ως αποτέλεσµα του όλου εγχειρήµατος, βρίσκεται ήδη στα χέρια πολλών µαθητών σε όλη τη χώρα προσαρµοσµένο και προσβάσιµο εκπαιδευτικό υλικό, ενώ οποιοσδήποτε εκπαιδευτικός ή γονέας το χρειάζεται, µπορεί να απευθύνεται στο Τµήµα Ειδικής Αγωγής του Π.Ι., προκειµένου να το προµηθεύεται.

Βουγιουκλίδης Γιώργος
∆άσκαλος Ειδικής Αγωγής,
Συντονιστής της Οµάδας

Χρήσιµες διευθύνσεις:
kgirtis@pi-schools.gr
vougior@sch.gr
kourbeti@pi-schools.gr

Πηγή: http://www.e-yliko.gr/htmls/amea/amea.aspx

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου